China

Het land waar alles vandaan komt. Dit wordt onze 5e grote reis. Australië, Nieuw zeeland, Thailand, Signapore lagen voor de hand. Daar spreken ze Engels en kan je weinig gebeuren als 22 jarig meisje. Ik heb aan iedere reis uren lang tijd besteed. Maanden lang van te voren begon de pret, eerst het uitzoeken van een periode. Wanneer is het gunstig ok te gaan, wanneer is het rustig op het werk of kunnen we veroorloofd een paar weken de toko achterlaten. Uiteraard kan dit in de vakanties.. Maar dan liggen de prijzen weer hoog en zijn niet alle bestemmingen ideaal te bezoeken. Na 2 maanden gereisd te hebben door eerder genoemde landen hebben we in 2010 een maand door Turkije getrokken. Een reis waar ik iedere dag nog blij om ben dat ik hem heb gemaakt. Tot aan de grens met Syrië toe.. En dat zonder enig besef dat we daar nu, 6 jaar later, echt niet meer zouden kunnen komen. Turkije was heet, in Harann tikte het kwik soms wel 50 graden aan. En daar stonden we dan, in traditionele kleding tussen de kamelen te zweten. In 2011 bleven we in West Europa, de laatste keer, zo kan ik me herinneren. Verschrikkelijk vond ik het, ook al hebben we 5 stedentrips gemaakt, ik miste de nieuwe cultuur, het eten, de ontdekkingen en het avontuur.

In 2012 besloten we dat we naar Berlijn wilde verhuizen, 3 weken met 30 graden is deze stad maakte het Europa avontuur weer goed voor een tijdje. Toch vlogen we in september nog naar New York en een stukje van de wereld die we alleen van tv kennen, te proeven.

In 2013 hebben we 5000 km rond gereden in Zuid Afrika. En ook al dachten we toen dat we best ervaren reizigers waren, als ik nu iemand vertel dat we selfies zijn gaan maken met de eerste beste giraffe die we tegenkwamen in het Krugerpark en dat Roel de auto een keer is uitgestapt om zijn broek te wisselen, vraag ik me toch wel eens af hoe het mogelijk is dat we levend dat park zijn uitgekomen.
Ik hoor de ranger nog schelden ‘You wanna get killed? Get the fuck back in your truck’

In 2014 stond mijn droom reis dan eindelijk op de planning; Zuid Amerika. En hoewel je zelfs in 4,5 week nog maar een fractie kunt zien, we hebben langs het strand van Copacabana gelopen, steaks met uitzicht op de tango gegeten, hoogteziektes ervaren, onze ogen uitgekeken, door witte stadjes gestruind en de off route van de incatrail bewandeld. Zuid Amerika heeft ons hart gestolen, en al helemaal nu het restaurant waar wij als afsluiter hebben gegeten op nummer 4 van de wereld staat, behoort deze reis tot een absolute topper.

Ons reis budget is na Zuid Amerika wel enigszins geslonken en aangezien we ook nog graag op wintersport gaan en van weekendjes weg genieten ben ik rond de Kerst in 2014 gaan zoeken naar een vernieuwende betaalbare bestemming voor de zomer in 2015.

Azië komt natuurlijk snel naar boven.. Maar Azië is groot, dus buiten het budget is het vervolgens slim om naar het klimaat te kijken. Noord / Zuid – Oost / West. Gaan we voor natuur, eten, cultuur, eilandjes? Uiteindelijk wisten we zeker dat er een aantal elementen in moeten zitten: lekker eten, uitdagende activiteiten, mooie natuur. Indonesië it is.

Nadat de bestemming duidelijk was kwam Indonesië steeds vaker slecht in het nieuws, aanslagen, problemen met de Islam, verbod op alcohol etc. Niet echt de dingen waar we tegenaan willen lopen als we op vakantie gaan. De route die ik in eerste instantie in gedachte had, voornamelijk de onbekendere gedeeltes op Flores en in Sulawesi maakte plaats voor Java en Bali en we besloten uiteindelijk door te vliegen naar Maleisië om daar een paar dagen te vertoeven op een aantal nog vrij onbekende bounty eilanden.

Uiteindelijk werd Indonesië iets duurder dan gepland wegens een aantal ingeplande veranderingen.. Weer iets geleerd.. Toch maar geen ‘binnenlandse’ vliegreizen van te voren boeken. Na 10 dagen vroeg op en flink hiken konden we onverwacht het Balinese temperament toch wel heel erg waarderen en zo besloten we een paar dagen langer te blijven..

Maar Azië blijft mooi, en na een prachtige reis door Noorwegen afgelopen mei staat er dan toch wederom een Aziatische trip op de planning. Nog nooit heb ik zolang getwijfeld over een bestemming en heb ik zo vaak de verschillende route opties bekeken als bij deze trip naar China. Zuidwest China, van Hong Kong tot aan de Tibetaanse grens: Shangri la.

Ik heb er zin in!
Nog even wachten op heg visum en we kunnen gaan..

Leave a Reply

